Röllin invokaatio


Turun Eristinen Seura järjesti elokuussa mystisen diskordianistishenkisen rituaalihetken Zaratöksin päivän tienoilla. Tavoitteena oli pyhittää puhallettava pinkki pesäpallopamppu ja invokoida Rölliä tuomaan hyvää mieltä ja uteliasta uutta näkökulmaa maailmaan.

Julkaisemme nyt Röllin invokaatio tekstin ja kuvia tapahtuneesta. Rituaali onnistui mainiosti ja uskomme, että invokaatiosta voi olla hyötyä myös muille mielensä alhoon vaipumaisillaan oleville.

Pyhän puhallettavan pinkin pesäpallopampun voi pyhittää parhaaksi katsomallaan tavalla.

Invokaatio:

Esipuhe

Tässä invokaatiossa Röllin henki possessoi yhden osallistujista ja muut osallistuvat esiinkutsuun yksinkertaisella toistolla.
Huom. vaikka Rölli on Allan Tuppuraisen kehittämä hahmo, ei tässä invokoida Allua vaan itse hahmoa ja sen edustamaa hupsuuden ja uteliaisuuden arkkityyppiä.

Esivalmistelut

Rölliä invokoiva henkilö puetaan röllinpukuun, johon kuuluu repaleiset vaatteet, takkuinen peruukki, viikset, röllinkorvat ja tupsuhäntä. Henkilön hampaat maalataan yhtä lukuunottamatta mustiksi. Alttarille lasketaan kitara ja halutessa muita esineitä Röllin käyttöön.

Rituaalia johtaa Eriksen pappi tai itse invokaattori.

Osallistujat rajaavat taikapiirin haluamallaan tavalla. Esimerkiksi visualisoimalla Turun Eristisen Seura ry:n pinkin puolustuspallon pyhällä Turun murteella:

Osallistujat järjestäytyvät halutunsuuruisen kehän ulkoreunalle.

Johtaja: “Ketä täsä ny suojaa hakee ni heitköö tuoho keskel semmose sateekaare.”
Alttarille visualisoidaan lankeavan sateenkaaren pää.
Johtaja: “Ny sit pitäis jottai pinkki pallo alka kasvatta tähä.”
Sateenkaaren päästä visualisoidaan alati kasvava vaaleanpunainen pallonkuori, joka kasvaa seurueen muodostaman kehän sisäreunalle asti.
Johtaja: “On se nimpal söötti ja erinomane. Sissä kaik vaa!”
Osallistujat lausuvat yhteen ääneen “Ai joo vai?” ja astuvat visualisoidun pallon sisäpuolelle.

Aikeen julkilausuma

Pappi: “Tahtomme on invokoida Rölli, tuo hyväntahtoinen luonnonsuojelija ja innostunut toheltaja, jotta hän hälventäisi erilaisuudenpelkomme ja toisi naurun ilon sydämeemme!”

Pappi: “Häpeilevä itsetutkiskelu alkakoon!”

Rituaalin osallistujat alkavat tuijotella maata ja huokailla sitä kuinka he eivät uskalla olla erilaisia tai tyytyväisiä itseensä sellaisina kuin ovat.

Invokaattori käy röllin elkein kutittelemassa jokaisen osallistujan iloiselle mielelle ja he alkavat hiljaa toistaa mantraa “tilipitappi tippi tappi”.

Kun kaikki osallistujat on saatu hyvälle tuulelle alkavat he yhteen ääneen toistaa “o-mi-tuis-ten o-tus-ten ker-ho”. Huomaa 9-jakoinen tahtilaji.

Seurueen toiston voimistuessa invokaattori lietsoo itsensä possessioon ja Röllin ilmaantuessa ottaa käteensä kitaran ja johtaa osallistujat “kauniiseen” lauluun tai mitä ikinä Röllin henki nyt haluaakaan tehdä. Seurue peuhaa vapaasti Röllin kanssa. Kuperkeikat ovat plussaa.

Lopetus

Rölli otetaan kiinni ja hänelle julistetaan kauniilla Rölli Riitasoinnun falsetilla, että “kyllä röllienkin pitää käyttäytyä”. Invokaattorilta riistetään rituaalivaatetus ja häntä hakataan ystävällisesti pyhällä puhallettavalla peikkojen poispotkimiseen pyhitetylle pesäpallopampulla, kunnes hän palaa tolkkuihinsa. Kun invokaattori näyttää taas olevan järjissään puhkeaa seurue herskyvään nauruun.

Taikapiiri puretaan.

Esimerkiksi TES ry:n pinkki puolustuspallo puretaan seuraavasti:

Johtaja: “Menkäs ny kaik siitä.”
Seurue järjestäytyy piirin ulkoreunalle.
Johtaja: “No hus ny.”
Vaaleanpunainen pallonkuori visualisoidaan pienenevän alttarin keskustaan ja hälvenevän sateenkaaren mukana ilmaan.
Osallistujat lausuvat “minne se ny män?” kun ovat valmiita.
Johtaja: Kummottas se ny simmottas? No mut tattis vaa!” 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Essee: Fingerpori -mukaelmat Punk in Finland -foorumilla

Vaihto-opiskelua ja diskordianistisia rituaaleja

Diskordianismi ei ole kaaoksen palvontaa