Essee: Fingerpori -mukaelmat Punk in Finland -foorumilla
Kirjoittaja: Eriinlainen Mäyrä
Punk in Finland -foorumin toimintaan osallistuvat keskustelijat harrastavat omien muunnelmiensa
tekemistä Pertti Jarlan Fingerpori -sarjakuvasta. Nämä muunnelmat ovat tietokoneen avulla tehtyjä
kuvamanipulaatioita, joissa käytetään inspiraationa Helsingin Sanomissa julkaistuja Jarlan strippejä
ja erilaisia Internetissä liikkuvia meemejä. Manipulaatioissa aineistoa käsitellään monin eri tavoin.
Tekijät muun muassa yhdistelevät strippejä toisiinsa, liittävät muiden strippien hahmoja tai muita
kuvia käsiteltävään strippiin, piirtävät omia lisäyksiään, ja muuntelevat sarjakuvan tekstejä. Etenkin
tekstien muuntelu muistuttaa luennolla ja Anne Heimon Meemi tulee. Folkloristi oletko valmis
-artikkelissa esiteltyä Batman slapping Robin meemiä.1
Punk in Finland -foorumilla on parikin pitkää keskusteluketjua, joissa keskusteluun osallistujat
esittelevät omia Fingerpori -mukaelmiaan.Vanhempi, lukittu viestiketju nimeltään "Tee itse paska
fingerpori-tsoukki", löytyy keskustelufoorumin osion Poistetut foorumit alaosion Roskakori
alaosiosta Katsokaa tätä paskaa2. Uudempi viestiketju, johon on vielä mahdollista lähettää viestejä,
on osion Poistetut foorumit alaosiossa Roskakori samalla nimellä kuin vanhempi ketju3.
Viestejä ja materiaalia ketjuissa on runsaasti, mutta viestejä selaillessa voi huomata, että kuten moni
muukin Internet -aineisto, erilaisissa kuvapalveluissa (esimerkiksi photobucket.com, aijaa.com)
olevat kuvat katoavat ajan myötä. On kiintoisaa pohtia tästä näkökulmasta Matti Kuusen ajatusta,
että tutkimusta ja tallennusta on folkloristiikassa tehty sellaisesta aineistosta, joka on ollut vanhaa ja
katoamassa olevaa, ja ajankohtaiset ilmiöt ovat jääneet huomiotta4. Nykypäivän aineistot
"vanhenevat" ja ovat katoamisen uhassa yhä nopeammin. Esimerkiksi tutkimistani viestiketjuista
vanhemman ensimmäiset viestit ovat heinäkuulta 2010 ja jo vajaassa neljässä vuodessa on kadonnut
paljon aineistoa. Anne Heimo kommentoikin Internetin aineistoista, että ilmiöiden elinaika on
vaihteleva, niiden muoto voi muuttua ja kaikkea aineistoa on mahdotonta saada haltuun.5
Nykypäivän ilmiöiden voisi sanoa katoavan ja unohtuvan niin kiivasta tahtia, että jos meemejä ja
muita Internetin ilmiöitä haluaisi saada talteen, ne pitäisi arkistoida sillä hetkellä, kun ne tulevat
julki. Tärkein arkistointia koordinoiva taho on International Internet Preservation Consortium6.
IIPC:in jäsenorganisaatiot, joihin kuuluu myös Suomen Kansalliskirjasto7, tallentavat yhteistyösä
materiaalia, joka voi olla hyvin arvokasta tulevaisuuden folkloristeille.
Kaarina Koski esittää suullista periytyvyyttä, anonymiteettiä ja yhteisöllisyyttä oleellisena pitävän
vanhan folkloren määritelmän päivittämistä vastaamaan folklorea viestinnältään uudistuvassa
maailmassa. Koski tulkitsee suullisuuden arkipäiväisten viestintävälineiden käytöksi ja
yhteisöllisyyden yhteenkuuluvuuden tunteeksi. Anonyymisyyden Koski esittää toteutuvan tekijyyden merkityksen vähenemisenä. 8 Heimo kirjoittaa osallistuvasta kulttuurista omaehtoisena
kulttuurina ja sisällöntuottamisena, joka taas luovana itseilmaisuna voidaan nähdä folkloristisena
toimintana 9.
Arkipäiväinen viestintäväline on tässä tapauksessa Punk in Finland -foorumi, joka toimii samalla
folkloren tuottamisen yhteisönä. Tämän tyyppinen Internet -palvelu tarjoaa siis sekä
viestintävälineen, että -yhteisön, jossa jäsenet voivat jakaa oman luovuutensa tuotoksia muille.
Sisällöntuottamisen kynnys on matala, kun kuvamanipulaatioiden tekeminen on varsin
yksinkertaista nykyohjelmistoilla. Meemien tekemisessä suosittu Paint löytyy käytännössä
jokaisesta Windows -käyttöjärjestelmällä varustetusta tietokoneesta, ja ilmaisia
kuvankäsittelyohjelmia on muillekin käyttöjärjestelmille.
Muunnelmien tekeminen on selvästi omaehtoista kulttuuria. Punk in Finland -foorumilla sen voi
tulkita suorastaan punk -henkiseksi vastakulttuuriksi, etenkin kun muunnelmissa on usein sellaisia
seksuaalissävytteisiä vitsejä, jotka herättäisivät huomattavaa pahennusta esimerkiksi Helsingin
sanomissa julkaistuna. Keskustelijat tuottavat omista lähtökohdistaan käsin ja valitsemallaan tavalla
aineistoa, joka huvittaa paitsi heitä itseään, myös muita foorumin käyttäjiä.
Yhteisöllisyys tulee esiin Fingerpori -mukaelmien tekemisessä myös sisäpiirivitseinä. Katja
Laitinen mainitsee kirjoituksessaan Maailman Tori - internet kenttänä, että verkkoyhteisöistä
tutkijan on mahdollista saada sellaista sisäpiiritietoa, jota ei muuten saisi10. Tämä pitää paikkansa
myös PIF -foorumin tapauksessa. Sisäpiirivitsien taustoja, esimerkiksi miksi Sonata Arctica -yhtye
on mainittu useissa muokatuissa stripeissä, on mahdollista selvittää lukemalla viestiketjuja11.
Foorumeilla usein yhden viestiketjun keskustelu ja huumori vaikuttaa muihin ketjuihin.
Kaavamaisuus ja variaatio ilmenee siinä miten muunnelmia tehdään. Yleisin muokkaus on tekstien
vaihtaminen toisiksi stripin kuvallisen osuuden pysyessä samana. Stripeistä saatetaan myös irrottaa
yksittäisiä hahmoja toisaalle tai poistaa näitä täysin, ruutujen järjestystä voidaan muuttaa ja toistaa
samaa ruutua usen kerran. Osa muunnoksista muistuttaa tekniikaltaan meemiä12, jossa tiettyä osaa
kuvasta suurennetaan, osa on muokattu rekursiivisiksi ja osasta on tehty tarkoituksella hyvin
sekavia ja erikoisia.
Eräs esimerkki toistavasta varioinnista on gootti -teema, jossa käytetään toistuvasti aineistona
alunperin 8.7.2010 Helsingin sanomissa ilmestyneen stripin viimeistä ruutua. Mustiin pukeutunut
pari sijoitetaan muunnelmissa aina uusiin yhteyksiin kellariin, hissiin, paperisilppuriin ja niin
edelleen. Toisaalta muokattuihin strippeihin yhdistetään usein muita tunnettuja meemejä, kuten
liitteen esimerkit "teiniuhomeemi"13 ja "On siellä paskaakin"14 -meemi osoittavat. Muunnelmien
muunnelmissa taas jonkin käyttäjän tekemää muokkausta käytetään uuden muokkauksen aineistona.
Internet on folkloren tutkimuksessa oma maailmansa, jonka ilmiöiden tallentaminen ja
dokumentointi voi olla vaikeaa. Uutta elävää perinnettä luodaan keskustelupalstoilla ja muilla
sivustoilla, eikä yhteisöllisyys rajoitu enää fyysiseen kanssakäyntiin. Tämä vaatii folkloren käsitteen
uudelleen määrittelemistä. Uusien määritelmien avulla voidaan nähdä nykyfolkloren rikkaus ja
todeta, että folklore ei ole hävinnyt mihinkään populaarikulttuurin myötä, vaan vain muuttanut
muotoaan.
Punk in Finland -foorumin Fingerpori -mukaelmat ovat malliesimerkki siitä, kuinka
populaarikulttuurin tuote voidaan ottaa käyttöön ja tehdä siitä omaehtoista kulttuuria ja siten
nykyfolklorea. Mukaelmat osoittavat miten populaari- ja kansanomainen kulttuuri vaikuttavat
toinen toisiinsa, kun Pertti Jarla on antanut tunnustusta muunnelmien tekijöille ja ilmaissut
kiinnostuksensa yleisön esittämiin strippi-ideoihin.
Sonata Arctica
http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=21306 [8.2.2014]
Tee itse paska fingerpori-tsoukki (lukittu)
http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=32&t=20042 [8.2.2014]
Tee itse paska fingerpori-tsoukki
http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=69378 [8.2.2014]
Teiniuhoamista(etvoikatsoavakavallanaamalla)
http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E [8.2.2014]
Heimo, Anne 2013: Meemi tulee. Folkloristi, oletko valmis? – Elore 2/2013
http://www.elore.fi/arkisto/2_13/heimo.pdf
Koski, Kaarina 1996: Moderni, postmoderni ja nykyperinne. – Eeva-Liisa Kinnunen, Kaarina
Koski, Riikka Penttilä, Minttu Pietilä (toim.) Vitsistä videoon. Uusia kirjoituksia nykyperinteestä.
Helsinki: SKS.
Koski, Kaarina 2011: Mediakulttuurin murros, YouTube ja folklore – Elore 1/2011
http://www.elore.fi/arkisto/1_11/kats_koski.pdf
Laitinen, Katja 2003: Maailman Tori – internet kenttänä. – Pekka Laaksonen, Seppo Knuutila ja
Ulla Piela (toim.) Tutkijat kentällä. Helsinki: SKS.
Internet -lähteet:
International Internet Preservation Consortium
http://netpreserve.org/ [8.2.2014]
Kansalliskirjasto
http://webarchive.nationallibrary.fi/ [8.2.2014]
Sarjakuvafestivaalit 2012 - Punk in Fingerpori
http://www.youtube.com/watch?v=nVtLOxt7uGw [8.2.2014]
Tenso
http://knowyourmeme.com/memes/tenso [8.2.2014]
YLE Uutiset: Fingerporin piirtäjä Pertti Jarla: ”Ilman lukijoita turvautuisin ö-luokan vitseihin”
http://yle.fi/uutiset/fingerporin_piirtaja_pertti_jarla_ilman_lukijoita_turvautuisin_oluokan_
vitseihin/7001927 [8.2.2014]
Gootti -teema:
Gootti -teeman muunnelma:
Punk in Finland -foorumin toimintaan osallistuvat keskustelijat harrastavat omien muunnelmiensa
tekemistä Pertti Jarlan Fingerpori -sarjakuvasta. Nämä muunnelmat ovat tietokoneen avulla tehtyjä
kuvamanipulaatioita, joissa käytetään inspiraationa Helsingin Sanomissa julkaistuja Jarlan strippejä
ja erilaisia Internetissä liikkuvia meemejä. Manipulaatioissa aineistoa käsitellään monin eri tavoin.
Tekijät muun muassa yhdistelevät strippejä toisiinsa, liittävät muiden strippien hahmoja tai muita
kuvia käsiteltävään strippiin, piirtävät omia lisäyksiään, ja muuntelevat sarjakuvan tekstejä. Etenkin
tekstien muuntelu muistuttaa luennolla ja Anne Heimon Meemi tulee. Folkloristi oletko valmis
-artikkelissa esiteltyä Batman slapping Robin meemiä.1
Aineiston keruusta
Punk in Finland -foorumilla on parikin pitkää keskusteluketjua, joissa keskusteluun osallistujat
esittelevät omia Fingerpori -mukaelmiaan.Vanhempi, lukittu viestiketju nimeltään "Tee itse paska
fingerpori-tsoukki", löytyy keskustelufoorumin osion Poistetut foorumit alaosion Roskakori
alaosiosta Katsokaa tätä paskaa2. Uudempi viestiketju, johon on vielä mahdollista lähettää viestejä,
on osion Poistetut foorumit alaosiossa Roskakori samalla nimellä kuin vanhempi ketju3.
Viestejä ja materiaalia ketjuissa on runsaasti, mutta viestejä selaillessa voi huomata, että kuten moni
muukin Internet -aineisto, erilaisissa kuvapalveluissa (esimerkiksi photobucket.com, aijaa.com)
olevat kuvat katoavat ajan myötä. On kiintoisaa pohtia tästä näkökulmasta Matti Kuusen ajatusta,
että tutkimusta ja tallennusta on folkloristiikassa tehty sellaisesta aineistosta, joka on ollut vanhaa ja
katoamassa olevaa, ja ajankohtaiset ilmiöt ovat jääneet huomiotta4. Nykypäivän aineistot
"vanhenevat" ja ovat katoamisen uhassa yhä nopeammin. Esimerkiksi tutkimistani viestiketjuista
vanhemman ensimmäiset viestit ovat heinäkuulta 2010 ja jo vajaassa neljässä vuodessa on kadonnut
paljon aineistoa. Anne Heimo kommentoikin Internetin aineistoista, että ilmiöiden elinaika on
vaihteleva, niiden muoto voi muuttua ja kaikkea aineistoa on mahdotonta saada haltuun.5
Nykypäivän ilmiöiden voisi sanoa katoavan ja unohtuvan niin kiivasta tahtia, että jos meemejä ja
muita Internetin ilmiöitä haluaisi saada talteen, ne pitäisi arkistoida sillä hetkellä, kun ne tulevat
julki. Tärkein arkistointia koordinoiva taho on International Internet Preservation Consortium6.
IIPC:in jäsenorganisaatiot, joihin kuuluu myös Suomen Kansalliskirjasto7, tallentavat yhteistyösä
materiaalia, joka voi olla hyvin arvokasta tulevaisuuden folkloristeille.
Fingerpori -mukaelmat folkloren ilmiönä
Kaarina Koski esittää suullista periytyvyyttä, anonymiteettiä ja yhteisöllisyyttä oleellisena pitävän
vanhan folkloren määritelmän päivittämistä vastaamaan folklorea viestinnältään uudistuvassa
maailmassa. Koski tulkitsee suullisuuden arkipäiväisten viestintävälineiden käytöksi ja
yhteisöllisyyden yhteenkuuluvuuden tunteeksi. Anonyymisyyden Koski esittää toteutuvan tekijyyden merkityksen vähenemisenä. 8 Heimo kirjoittaa osallistuvasta kulttuurista omaehtoisena
kulttuurina ja sisällöntuottamisena, joka taas luovana itseilmaisuna voidaan nähdä folkloristisena
toimintana 9.
Arkipäiväinen viestintäväline on tässä tapauksessa Punk in Finland -foorumi, joka toimii samalla
folkloren tuottamisen yhteisönä. Tämän tyyppinen Internet -palvelu tarjoaa siis sekä
viestintävälineen, että -yhteisön, jossa jäsenet voivat jakaa oman luovuutensa tuotoksia muille.
Sisällöntuottamisen kynnys on matala, kun kuvamanipulaatioiden tekeminen on varsin
yksinkertaista nykyohjelmistoilla. Meemien tekemisessä suosittu Paint löytyy käytännössä
jokaisesta Windows -käyttöjärjestelmällä varustetusta tietokoneesta, ja ilmaisia
kuvankäsittelyohjelmia on muillekin käyttöjärjestelmille.
Muunnelmien tekeminen on selvästi omaehtoista kulttuuria. Punk in Finland -foorumilla sen voi
tulkita suorastaan punk -henkiseksi vastakulttuuriksi, etenkin kun muunnelmissa on usein sellaisia
seksuaalissävytteisiä vitsejä, jotka herättäisivät huomattavaa pahennusta esimerkiksi Helsingin
sanomissa julkaistuna. Keskustelijat tuottavat omista lähtökohdistaan käsin ja valitsemallaan tavalla
aineistoa, joka huvittaa paitsi heitä itseään, myös muita foorumin käyttäjiä.
Yhteisöllisyys tulee esiin Fingerpori -mukaelmien tekemisessä myös sisäpiirivitseinä. Katja
Laitinen mainitsee kirjoituksessaan Maailman Tori - internet kenttänä, että verkkoyhteisöistä
tutkijan on mahdollista saada sellaista sisäpiiritietoa, jota ei muuten saisi10. Tämä pitää paikkansa
myös PIF -foorumin tapauksessa. Sisäpiirivitsien taustoja, esimerkiksi miksi Sonata Arctica -yhtye
on mainittu useissa muokatuissa stripeissä, on mahdollista selvittää lukemalla viestiketjuja11.
Foorumeilla usein yhden viestiketjun keskustelu ja huumori vaikuttaa muihin ketjuihin.
Kaavamaisuus ja variaatio ilmenee siinä miten muunnelmia tehdään. Yleisin muokkaus on tekstien
vaihtaminen toisiksi stripin kuvallisen osuuden pysyessä samana. Stripeistä saatetaan myös irrottaa
yksittäisiä hahmoja toisaalle tai poistaa näitä täysin, ruutujen järjestystä voidaan muuttaa ja toistaa
samaa ruutua usen kerran. Osa muunnoksista muistuttaa tekniikaltaan meemiä12, jossa tiettyä osaa
kuvasta suurennetaan, osa on muokattu rekursiivisiksi ja osasta on tehty tarkoituksella hyvin
sekavia ja erikoisia.
Eräs esimerkki toistavasta varioinnista on gootti -teema, jossa käytetään toistuvasti aineistona
alunperin 8.7.2010 Helsingin sanomissa ilmestyneen stripin viimeistä ruutua. Mustiin pukeutunut
pari sijoitetaan muunnelmissa aina uusiin yhteyksiin kellariin, hissiin, paperisilppuriin ja niin
edelleen. Toisaalta muokattuihin strippeihin yhdistetään usein muita tunnettuja meemejä, kuten
liitteen esimerkit "teiniuhomeemi"13 ja "On siellä paskaakin"14 -meemi osoittavat. Muunnelmien
muunnelmissa taas jonkin käyttäjän tekemää muokkausta käytetään uuden muokkauksen aineistona.
Tyypillistä muunnelmille on myös ajankohtaisuus. Kun Helsingin Sanomissa julkaistaan Fingerpori,
joka inspiroi foorumin väkeä, keskusteluketjuun ilmaantuu varsin nopeasti muunnelmia tuoreesta
stripistä. Ketjuja lukiessa voi myös havaita, että tietty teema pysyy pinnalla aktiivisesti vain
muutaman päivän, uusien teemojen korvatessa vanhat. Toisaalta joistakin muokkauksista tulee
klassikoita, joita sovelletaan uudempiin strippeihin tai joita muuten nostetaan myöhemmin ketjuissa uudelleen esiin.
joka inspiroi foorumin väkeä, keskusteluketjuun ilmaantuu varsin nopeasti muunnelmia tuoreesta
stripistä. Ketjuja lukiessa voi myös havaita, että tietty teema pysyy pinnalla aktiivisesti vain
muutaman päivän, uusien teemojen korvatessa vanhat. Toisaalta joistakin muokkauksista tulee
klassikoita, joita sovelletaan uudempiin strippeihin tai joita muuten nostetaan myöhemmin ketjuissa uudelleen esiin.
Anonyymisyys ei vaikuta kovin hyvin sopivan Fingerpori -mukaelmiin, sillä toisaalta tekijät
pohdiskelevat keskusteluissa Jarlan suhtautumista sarjakuviensa muokkaamiseen (ts. Jarlan tekijyys
tunnustetaan) ja toisaalta tietyt muokkaajat saavat henkilökohtaisesti kiitosta tuotoksistaan15.
Toisaalta, kun folkloren tekijyys on tunnustettu ja on huomattu, että folklore ei ole
aikaisemminkaan ollut täysin anonyymia16, voisi tämän perusteella esittää, että koko anonyymiyden
ajatuksesta luovuttaisiin. Kun kaikella on aina luonnollinen tekijänsä, vaatimus tekijyyden
merkityksen häviämisestä vaikuttaa lähinnä kansanrunoudentutkimuksen elitistiseltä jäänteeltä
ajalta, jolloin "kansalle" ei tekijyyttä haluttu myöntää.
Fingerpori -muunnokset ovat kiinnostavaa folkloren ja populaarikulttuurin rajankäyntiä. Niissä
otetaan populaarikulttuurin tuote, sarjakuva, ja tehdään niistä folklorea. Tekijät ottavat haltuunsa ja
käyttävät haluamallaan tavalla kaupallista materiaalia. Jarla itse on suhtautunut myönteisesti
muokkauksiin, ja Helsingin sarjakuvafestivaaleilla 9.9. 2012 hän on esitellyt Vesa Kataiston kanssa
suosikkejaan niistä. Sarjakuvafestivaalien videolla Jarla luokittelee muokkauksia eri teemoihin:
"Alapääteemaiset uudelleenmiksaukset", "viittaukset Punk in Finland -foorumiin itseensä ja
sisäpiirivitsit", "varsinaiset remiksit". 17
Kaksisuuntainen vuorovaikutus kaupallisen ja kansanomaisen välillä näkyy siinä, että sen lisäksi
että yleisö käyttää Jarlan tuotoksia omiin muokkauksiinsa, Jarla kertoo saavansa yleisöltä vinkkejä
sarjakuviinsa sopiviksi vitseiksi18. Jarla on myös pohtinut parhaiden muunnosten kokoamista
kirjaksi, mutta foorumille lähetettyjen kuvien laatu ei riitä painotuotteeseen.
pohdiskelevat keskusteluissa Jarlan suhtautumista sarjakuviensa muokkaamiseen (ts. Jarlan tekijyys
tunnustetaan) ja toisaalta tietyt muokkaajat saavat henkilökohtaisesti kiitosta tuotoksistaan15.
Toisaalta, kun folkloren tekijyys on tunnustettu ja on huomattu, että folklore ei ole
aikaisemminkaan ollut täysin anonyymia16, voisi tämän perusteella esittää, että koko anonyymiyden
ajatuksesta luovuttaisiin. Kun kaikella on aina luonnollinen tekijänsä, vaatimus tekijyyden
merkityksen häviämisestä vaikuttaa lähinnä kansanrunoudentutkimuksen elitistiseltä jäänteeltä
ajalta, jolloin "kansalle" ei tekijyyttä haluttu myöntää.
Folkloren ja populaarikulttuurin raja
Fingerpori -muunnokset ovat kiinnostavaa folkloren ja populaarikulttuurin rajankäyntiä. Niissä
otetaan populaarikulttuurin tuote, sarjakuva, ja tehdään niistä folklorea. Tekijät ottavat haltuunsa ja
käyttävät haluamallaan tavalla kaupallista materiaalia. Jarla itse on suhtautunut myönteisesti
muokkauksiin, ja Helsingin sarjakuvafestivaaleilla 9.9. 2012 hän on esitellyt Vesa Kataiston kanssa
suosikkejaan niistä. Sarjakuvafestivaalien videolla Jarla luokittelee muokkauksia eri teemoihin:
"Alapääteemaiset uudelleenmiksaukset", "viittaukset Punk in Finland -foorumiin itseensä ja
sisäpiirivitsit", "varsinaiset remiksit". 17
Kaksisuuntainen vuorovaikutus kaupallisen ja kansanomaisen välillä näkyy siinä, että sen lisäksi
että yleisö käyttää Jarlan tuotoksia omiin muokkauksiinsa, Jarla kertoo saavansa yleisöltä vinkkejä
sarjakuviinsa sopiviksi vitseiksi18. Jarla on myös pohtinut parhaiden muunnosten kokoamista
kirjaksi, mutta foorumille lähetettyjen kuvien laatu ei riitä painotuotteeseen.
Yhteenveto
Internet on folkloren tutkimuksessa oma maailmansa, jonka ilmiöiden tallentaminen ja
dokumentointi voi olla vaikeaa. Uutta elävää perinnettä luodaan keskustelupalstoilla ja muilla
sivustoilla, eikä yhteisöllisyys rajoitu enää fyysiseen kanssakäyntiin. Tämä vaatii folkloren käsitteen
uudelleen määrittelemistä. Uusien määritelmien avulla voidaan nähdä nykyfolkloren rikkaus ja
todeta, että folklore ei ole hävinnyt mihinkään populaarikulttuurin myötä, vaan vain muuttanut
muotoaan.
Punk in Finland -foorumin Fingerpori -mukaelmat ovat malliesimerkki siitä, kuinka
populaarikulttuurin tuote voidaan ottaa käyttöön ja tehdä siitä omaehtoista kulttuuria ja siten
nykyfolklorea. Mukaelmat osoittavat miten populaari- ja kansanomainen kulttuuri vaikuttavat
toinen toisiinsa, kun Pertti Jarla on antanut tunnustusta muunnelmien tekijöille ja ilmaissut
kiinnostuksensa yleisön esittämiin strippi-ideoihin.
Viitteet
1 Heimo 2013: 57
2 http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=32&t=20042
3 http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=69378
4 Koski 1996: 21
5 Heimo 2013: 55
6 http://netpreserve.org/
7 Myös Suomen kansalliskirjasto on IIPC:n jäsenorganisaatio http://www.kansalliskirjasto.fi/
2 http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=32&t=20042
3 http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=69378
4 Koski 1996: 21
5 Heimo 2013: 55
6 http://netpreserve.org/
7 Myös Suomen kansalliskirjasto on IIPC:n jäsenorganisaatio http://www.kansalliskirjasto.fi/
8 Koski 201: 19-20
9 Heimo 2013: 55
10 Laitinen 2003: 357
11 esim: http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=21306
12 http://knowyourmeme.com/memes/tenso
13 http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E
14 liite
9 Heimo 2013: 55
10 Laitinen 2003: 357
11 esim: http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=21306
12 http://knowyourmeme.com/memes/tenso
13 http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E
14 liite
15 "terrorille voisi myöntää jonku apurahan" http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?
f=32&t=20042&start=1530
16 Koski 2011: 20-21
17 http://www.youtube.com/watch?v=nVtLOxt7uGw
18 http://yle.fi/uutiset/fingerporin_piirtaja_pertti_jarla_ilman_lukijoita_turvautuisin_o-luokan_vitseihin/7001927
f=32&t=20042&start=1530
16 Koski 2011: 20-21
17 http://www.youtube.com/watch?v=nVtLOxt7uGw
18 http://yle.fi/uutiset/fingerporin_piirtaja_pertti_jarla_ilman_lukijoita_turvautuisin_o-luokan_vitseihin/7001927
Tutkimusaineistot
Sonata Arctica
http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=21306 [8.2.2014]
Tee itse paska fingerpori-tsoukki (lukittu)
http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=32&t=20042 [8.2.2014]
Tee itse paska fingerpori-tsoukki
http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=69378 [8.2.2014]
Teiniuhoamista(etvoikatsoavakavallanaamalla)
http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E [8.2.2014]
Lähteet
Heimo, Anne 2013: Meemi tulee. Folkloristi, oletko valmis? – Elore 2/2013
http://www.elore.fi/arkisto/2_13/heimo.pdf
Koski, Kaarina 1996: Moderni, postmoderni ja nykyperinne. – Eeva-Liisa Kinnunen, Kaarina
Koski, Riikka Penttilä, Minttu Pietilä (toim.) Vitsistä videoon. Uusia kirjoituksia nykyperinteestä.
Helsinki: SKS.
Koski, Kaarina 2011: Mediakulttuurin murros, YouTube ja folklore – Elore 1/2011
http://www.elore.fi/arkisto/1_11/kats_koski.pdf
Laitinen, Katja 2003: Maailman Tori – internet kenttänä. – Pekka Laaksonen, Seppo Knuutila ja
Ulla Piela (toim.) Tutkijat kentällä. Helsinki: SKS.
Internet -lähteet:
International Internet Preservation Consortium
http://netpreserve.org/ [8.2.2014]
Kansalliskirjasto
http://webarchive.nationallibrary.fi/ [8.2.2014]
Sarjakuvafestivaalit 2012 - Punk in Fingerpori
http://www.youtube.com/watch?v=nVtLOxt7uGw [8.2.2014]
Tenso
http://knowyourmeme.com/memes/tenso [8.2.2014]
YLE Uutiset: Fingerporin piirtäjä Pertti Jarla: ”Ilman lukijoita turvautuisin ö-luokan vitseihin”
http://yle.fi/uutiset/fingerporin_piirtaja_pertti_jarla_ilman_lukijoita_turvautuisin_oluokan_
vitseihin/7001927 [8.2.2014]
Liitteet
Gootti -teema:
Gootti -teeman muunnelma:
Kommentit
Lähetä kommentti