Vaihto-opiskelua ja diskordianistisia rituaaleja
Kuvia Jagellon yliopiston uskontotieteen laitokselta Krakovasta |
Kirjoittaja: Jarno Lantta
Alkupuheet
Olin tänä keväänä Erasmus-vaihdossa Puolassa
historiallisessa Jagellon yliopistossa (perustettu 1364), jossa osallistuin
lähes yhtä historialliselle “New Religious Phenomena in Contemporary World:
Invented Religions” -kurssille. Eli siis suomeksi sanottuna kurssin keskipisteessä
olivat keksityt uskonnot, joiden joukkoon diskordianismikin usein luetaan.
Valitsin itse kurssin lopputyön aiheeksi diskordianismin ja pyysin
sitä varten haastateltavaksi Suomen johtavaa diskordianismiasiantuntijaa Essi
Mäkelää. Aihevalintaan vaikutti aikaisemmin kuulemani kuvaukset kiinnostavista
diskordianistisista rituaaleista sekä vaihdossa ollessa harvinainen
mahdollisuus päästä puhumaan suomen kieltä. Essi kysyi samalla minua myös
kirjoittamaan tänne blogiin tiivistelmän kurssityöstä, jonka pariin voisimmekin
seuraavaksi siirtyä.
Aihe & teoriaa
Kurssityöni tarkka otsikko on ”Ritual in Finnish
Discordianism” eli keskityn siinä tarkastelemaan suomalaisten diskordianistien rituaaleja,
joita Essi kuvaili minulle ystävällisesti Zoom-puhelumme aikana. Esseen ohuehko
teoriapohja koostuu viittauksista muiden keksittyjen uskontojen tutkimukseen,
(liian) vähäisiin olemassa oleviin diskordianismi-aiheisiin tutkimusteksteihin
sekä Roy Rappaportin ja Eric Hobsbawmin teorioihin. Näistä voin kiinnostuneille
suositella etenkin Rappaportin rituaali-käsitteen määritelmään ja Essin pro
gradu -tutkielmaan tutustumista (lähteet tekstin lopussa).
Niin mitä rituaaleja?
Luokittelen esseessä tarkastelemani rituaalit Principia
Discordia -teoksesta suoraan otettuihin ja toisaalta löyhemmin siitä inspiroituneisiin
”uudempiin” innovaatioihin, vaikka tällainen kahtiajako onkin keinotekoinen. Esimerkkeinä ensimmäisistä käytän diskordianistiksi
initioitumiseen liittyvää hot dogin nauttimista ja kalkkunakirousta tai
harmaanaaman kirousta, jossa Principian ohjeiden mukaisesti pidetään meteliä ja
heilutellaan käsiä harmaanaaman karkottamiseksi. Jälkimmäisten joukkoon esseessä
luen moderniksi klassikoksi (ainakin joissain piireissä) muodostuneen kaalille
pyhitetyn lolkaalirituaalin, menneet pyhiinvaellukset sittemmin palaneelle
Viikin gorillapatsaalle ja etenkin Oulun seudun diskordianistien harrastamat,
erilaiset popkulttuurista inspiroituneet rituaalit. Osa rituaaleista on
toistettu ainakin lähes samankaltaisena useampaan otteeseen, mutta merkittävä
osa rituaaleista on ollut kertaluontoisia, mikä poikkeaa perinteisempien
uskontojen rituaaleista.
Havaintoja rituaalien yleisistä piirteistä (tai niiden
puutteesta)
Kaukaa katsottuna näiden ja muiden eri diskordianististen
rituaalien ainoa yhteinen piirre saattaa näyttää olevan niiden satunnaisuus ja vaihtelevuus.
Tästä huolimatta yritin tunnistaa esseessä joitain yleisiä piirteitä, joista
ensimmäinen – ironisesti – on juuri vaihtelevuus. Essin kuvausten perusteella
rituaalit ja niiden merkitys vaihtelevat niin paikallisesti, yksittäisten
diskordianistien välillä sekä yksilön oman diskordianistisen matkan vaiheiden
välillä. Toiseksi huumori eri muodoissaan näyttää usein olevan osana
rituaalista toimintaa. Kolmanneksi yhteiseksi piirteeksi nimeäisin merkityksekkäiksi
nousseiden rituaaliaiheiden tai motiivien olemassaolon, sillä elementit kuten
hot dogit, kaalit ja kaiken taustalla olevan kaaoksen palvonta siirtyvät
sujuvasti yhdestä keksitystä rituaalista toiseen ja yhdistävät ne samalla
osaksi diskordianististen rituaalien jatkumoa.
Rituaalien merkitys
Perinteikkäät rituaaliteoriat korostavat usein rituaalien toistuvuutta
ja pitkää ikää, mikä onkin ehkä osittain johtanut diskordianismin jäämiseen
rituaalitutkimuksen ulkopuolelle. Kuten edellä on kuvattu, diskordianistisistakin
rituaaleista on silti löydettävissä jatkuvuutta ja niihin osallistuminen rakentaa
yhteenkuuluvuutta yhteisöön, oli sitten kyseessä oma kaveriporukka tai
maailmanlaajuinen diskordianismin harjoittajien yhteisö. Rituaalien merkitys vaihtelee
harjoittajasta toiseen: jotkut tekevät jonkin tyyppisiä rituaaleja päivittäin
ja toiset eivät juuri koskaan. Diskordianistiset rituaalit ovat kuitenkin ainutlaatuisuudessaan
hyvin kiinnostavia, joten toivottavasti saamme tulevaisuudessa nähdä näiden rituaalien
harjoittamisen edelleen jatkuvan – ja muuttuvan.
Kirjallisuutta:
Mäkelä, Essi 2012: Parodian ja uskonnon risteyksessä –
notkea uskonto suomalaisten diskordianistien puheessa. Pro gradu -tutkielma, Helsingin yliopisto.
Rappaport, Roy 1999: Ritual and Religion in the Making of Humanity. Cambridge University Press. (Rituaalin määritelmästä etenkin 2. luvussa)
Kommentit
Lähetä kommentti