Diskordianismi ei ole kaaoksen palvontaa
Diskordianismin nimikkojumaluus Eris (kreik. Roomalaisittain
Discordia) on epäjärjestyksen ja kaaoksen, eripuran ja hämmennyksen jumalatar.
Ei siis liene yllättävää, että diskordianisteja pidetään monesti kaaoksen
palvojina. Tämä ajatus sisältää useitakin ongelmallisia käsityksiä muun muassa
palvomisesta ja toisaalta kaaoksen merkityksestä. Tällä kirjoituksella pyrin valoittamaan
sitä, miten diskordianismissa ei ole kyse kaaoksen palvomisesta – ainakaan ehkä
siinä merkityksessä, missä ensisilmäyksellä saattaisi kuvitella – ja mitä me
diskordianistit kaaoksella tarkoitamme.
Yksi diskordianistisen liikkeen syntyyn liittyvä ydinsanoma
on se, miten kaaoksen jumalatar, Eris, julisti ihmiset vapaiksi järjestyksen
ikeestä:
"Olen tullut kertomaan teille, että olette vapaita. Monia aikakausia sitten Minun tietoisuuteni jätti ihmiskunnan, jotta se voisi kehittää itseään. Palaan huomatakseni tämän kehityksen lähestyvän täyttymystään, joskin pelon ja väärinymmärrysten häiritsemänä.Olette luoneet itsellenne psyykkiset haarniskat, ja niihin pukeutuneina näkökykynne on rajoittunut, liikkeenne ovat kömpelöt ja kivuliaat, ihonne on ruhjeilla ja henkenne on auringon käristämä.Minä olen kaaos. Olen se aines, josta taiteilijanne ja tieteilijänne rakentavat rytmejään. Olen se henki, jossa lapsenne ja klovninne nauravat onnellisen vallattomina. Minä olen kaaos. Minä olen elossa, ja kerron teille, että olette vapaita." [i]
Jos selailee erilaisia internetfoorumeita, on varsin ymmärrettävää,
että diskordianismia on helppo tulkita kaaoksen palvontana ja silkkana
epäjärjestyksen ja hämmennyksen sekä eripuraisen väittelyn siivittämänä
pölöilynä. Koska meistä jokainen on myös oman elämänsä Paavi, ei ole minun
asiani kertoa teille, miten diskordianismia tulisi
harjoittaa. Aion kuitenkin avata teille omaa valistunutta näkemystäni
diskordianismiin, joka pohjaa niin Principia
Discordiaan kuin monenlaisten erilaisten diskordianististen kirjoittajien,
kuten Robert Anton Wilson tai Adam Gorightly, tulkintoihin. [ii]
Totisesti, diskordianismissa kyse on paljon enemmästä kuin
vain kaaoksen ja epäjärjestyksen hurmoksellisesta ihailusta. Toki ihmiskunta on
pitkään halunnut luoda kategorioita ja sovittaa maailmaa byrokraattiseen organisoinnin
tilaan, mutta mitä enemmän järjestystä elämältään vaatii, sitä
stressaantuneempi ja ikävämpi homma se kaikille on. Eriksen julistus vapauttaa
meidät tarpeesta luoda sääntöjä, jotka sitovat meitä kontekstista riippumatta
ja antaa meille mahdollisuuden löytää tasapaino luovan järjestyksen ja luovan
epäjärjestyksen välille. Enää meidän ei tarvitse valita vain jompaakumpaa, vaan
voimme hyväksyä todellisuuden sellaisena kuin se on: sotkuinen ja täynnä
puhdasta potentiaalia. Tätä potentiaalia havainnoidessa voi huomata, miten
kaikkeus on yhtä aikaa sekä järjestyksessä että epäjärjestyksessä, erottamatta
ja silti katsottaessa erillään.
Kyse ei ole mistään kristinuskon kolminaisuusopista, missä
jumala on kolme persoonaa, jotka ovat yksi entiteetti. Kyse on siitä, miten
sekalainen kokoelma pisteitä on yhdistettävissä monella eri tavalla. Principia Discordia tarjoaa tästä
havainnollistavan viiden pikkukiven esimerkin: muodostuuko seuraavista
palluroista viisikulmio? Pelkkä kyllä tai ei vastaus ovat molemmat vain osa
totuutta. Nämä ”pikkukivet” voi myös yhdistää ristiin, jolloin niistä muodostuu
tähti, eikä viisikulmio. Vastaus on siis sekä kyllä että ei: näin ollen virhe
ei ole vastauksissa, vaan kysymyksenasettelussa.
[iii]
Vielä paremmin mielestäni diskordianistista käsitystä
epäjärjestyksestä ja järjestyksestä kuvaa nelikenttä, missä sekä järjestys että
epäjärjestys voivat olla joko rakentavia tai tuhoavia. Diskordianistisen
ajattelun mukaan ihmiselle vahingollista on ajatella allaolevan kuvaajan
pystyruutujen mukaan joko järjestyksen tai epäjärjestyksen kautta. Sen sijaan
voimme valita joko rakentavan tai tuhoavan tulkinnan ja näin ollen löytää
tasapainon mielemme järjestykseen pyrkivien taipumusten ja maailman
hämmennykseen pyrkivien taipumusten välillä.
[iv]
Jos seuraamme siis pelkkää järjestyksen polkua, hyväksymme
sen, että yhtäläillä järjestykseen kuin epäjärjestykseenkin sisältyy niin
rakentava kuin tuhoavakin puoli. Rakentava ja tuhoava eivät niinkään
tasapainota toisiaan, kuin miten tulkinta tasapainottuu, jos hyväksymme sekä
järjestyksen että epäjärjestyksen olemassaolon ja valitsemme nimenomaan
rakentavan polun tuhoavan polun sijaan. Pyrimme siis tasapainoon rakentavan
epäjärjestyksen ja rakentavan järjestyksen välillä.
Jos kuvitellaan epäjärjestys äärimmäiseksi kaaokseksi, mistä
oma pää ei saa otetta ja sitä vain heittelehtii virran vietävänä tietämättä
tulevasta, kaaoksen olemassaolon hyväksyminen saattaa olla haasteellista. Mutta
jos hyväksytään se tosiasia, että virran vietäväksi on joskus pakko heittäytyä,
jotta sitä voi ymmärtää – eli esimerkiksi luoda taidetta tai tiedettä, kuten
Eriksen julistus vihjaa – näyttäytyy kaaos paljon hedelmällisemmältä maaperältä
rakentavan järjestyksen luomiselle. Jotta tutkija voi kirjoittaa raportin
tutkimusmatkastaan, on se jäsenneltävä luettavaksi ja ymmärrettäväksi
kokonaisuudeksi sekä pyrkiä viittaamaan aiempaan tutkimukseen ja todellisuuden
ymmärrystapoihin, jotta matkasta olisi hyötyä myös muille. Samalla tapaa myös
taiteen lopputuleman voi nähdä raporttina taiteilijan matkasta kaaoksen
syvempiin vesiin.
Rakentavaa kaaosta on nähdä ihminen ihmisenä ja unohtaa ne
totutut vaatimukset yksilön roolista yhteiskunnassa tai siitä, miltä kenenkin
tulee näyttää tai miten käyttäytyä. Jos aiemmat näkökulmat eivät sovi enää
yksilön olemuksen tulkintaan, vika ei ole yksilössä vaan näkökulmissa. Mikään tulkintaväline
tai näkökulma yksinään ei ole välttämättä tuhoava tai rakentava, kyse on siitä,
miten niitä käyttää. Diskordianismi ei ole itsessään yhtään mitään, siinä on
kyse siitä, miten sitä käytetään.
Jos siis diskordianismin näkee vain vitsinä, kaaoksen
palvontana, trollauksena tai väittelynä, tulee ennen pitkää törmänneeksi oman
tulkintansa rajallisuuteen. Jos väittää, että kaaosta on palvottava tavalla tai
toisella, on kyse vain illuusiosta. Jos Principia
Discordia vaikuttaa pelkältä hassuttelulta, se kannattaa lukea uudestaan.
Se, että hyväksyy diskordianistisen maailmantulkinnan olemassaolon ja
diskordianistien oman näkemyksen epäjärjestyksen ja järjestyksen luonteesta, ei
vielä tarkoita sitä, että sinun on ryhdyttävä kutsumaan itseäsi diskordianistiksi.
Kaikki olennot multiversumissa ovat oman elämänsä paaveja ja meillä kaikilla on
sokeat pisteemme. Usein oma ärsyynnys ja hämmennys antavat vihjeitä oman
käsityskyvyn rajallisuudesta, johon tutustuminen ei tarkoita sitä, että joutuu
luopumaan omista periaatteistaan. Periaatteisiin ei kuitenkaan kannata sokeutua
ja siksi niiden jatkuva tutkiminen ja omien rajojen koettelu voi tehdä hyvää.
Myös siinä rakentavassa mielessä.
Tämän vuoksi väitän, että diskordianismi ei ole kaaoksen
palvontaa. Diskordianismi on todellisuuden palvontaa sellaisena kuin se on.
Essi E. Essi,
TES ry:n puheenjohtaja,
Hän Joka Etsii Änensä
Viitteet:
[i]
Principia Discordia s.00008-9
[ii] Olen
myös itse kirjoittanut maisterin opinnäytetyöni suomalaisista
diskordianisteista. Gradu on luettavissa osoitteessa http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206085940.
[iii] Principia
Discordia s.00054
[iv]
Principia Discordia s.00063
Kommentit
Lähetä kommentti